Rondane sør

Sandra, Merete og Lars på vei inn i Rondane fra BrekkeseterDato: 15.-19. juni 2009

Sted: Rondane sør, fra Høvringen til Rondvassbu, ned Vuludalen, til Bjørnhollia og ned til Straumbu

Privat/organisert: Organisert, turlederkurs med jobb

Hvem var med: Jakob Fink, Anne-Mari, Sandra, Merete, Egil, Hallgrim, Lars, Kristin KD, Kristin OV, Sveinung, Heidi, jeg.

Overnatting: 2 dager betjent hytte (Brekkeseter og Bjørnhollia), 1 dag selvbetjent hytte (Rondvassbu) og en dag i nødbivuak

Kart: Høvringen-Kvamsfjellet 1:50 000 (turkart) og Rondane Sør 1:50 000 (turkart)

Mandag 15. juni

Vi møttes på Ringebu halv tolv og tok felles minibuss opp til Høvringen (ca en times tid) og til Brekkeseter (1000 moh, privat betjent hytte) hvor vi overnattet første natta i «DNT-bua», en hytte som gir rabatt for DNT medlemmer. Brekkeseter består av et stort tun med mange tømmerhus fra ulike steder i Norge og med ulik historie. Vi fikk servert kaffe og eplekake i en av de koselige stuene før første uteøkt.

Vi ble delt inn i to grupper, og gikk en firetimers ettermiddagstur i området sør for Høvringen, med mye fokus på orientering. Vi gikk sør til Heimfjellet (1141 moh), på sørsiden av Anaripiggen (1211 moh) og nesten opp på Karihaugen (1277 moh) før vi tok nordover og ned igjen til Brekkeseter. Det var en utrolig Bjørnhollia med utsikt mot Gudbrandsdalenflott runde med veldig god utsikt over Gudbrandsdalen, og innover mot Rondemassivet. Det er et utrolig flott område, og relativt lettvindt å gå utenfor stier, fantastisk mye reinlav. Ca 1 mil.

Vi ble servert en herlig treretters middag på Brekkeseter om kvelden.

Tirsdag 16. juni

På vei til Smuksjøseter

Peer Gynt hyttaVi startet opp med en god frokost, før vi satte av gårde østover. Vi fulgte T-merka sti forbi Smuksjøseter og Peer Gynt hytta, hvor vi spiste lunsj etter å ha vadet i Bråkdalsbekken (sommerbroa var ikke satt ut ennå). Vi fortsatte oppover mot Ljosåbue, en koselig liten steinbu som nok var bygd opp for jegere. Dette var nesten høyeste punkt på dagen (ca

1350 moh). Vi fortsatte på stien mellom Randen og Vesleranden, og ned til Rondevatnet. Før vi nådde Rondvassbu (1173 moh, DNT Oslo og omegn) måtte vi vade over Store Ula. Det er helårsbro over denne, men er man på kurs så er man på kurs… Rondvassbu hadde ikke åpnet for sesongen, så vi bodde i den helt nye selvbetjente hytta. Denne brant ned i fjor vinter, etter at asken hadde blitt helt ut i doen, og ble bygget opp igjen i løpet av sommeren 2008. Den åpnet i oktober (?) 2008. Pga påbud fra fylkesmannen måtte hytta bygges opp nøyaktig lik den som brant ned. Det er en hyggelig hytte, men synd likevel, da den kunne blitt bygget på en mye mer funksjonell og fornuftig måte etter dagens bruk og standarder nå.

Rett før siste nedstigning til Rondvassbu. Rondevannet innover.Hallgrim, Egil og Kristin OV disket opp med herlig middag fra selvbetjeningslageret, og Merete stod for den kreative desserten med lun snickers, fersken og revet sjokolade. Ca 22 km.

Onsdag 17. juni

De to gruppene hadde fått vite endepunkt for dagen, og et par checkpoints underveis, bortsett fra det skulle gruppene selv legge ruta. Vi gikk sør fra Rondvassbu, fulgte veien et par km før vi tok av på merket sti halvannen km. Deretter snudde vi østover og gikk på sørsiden av Fremre Illmannhøe, langs med Glitra til Mjølrakkhaugan (Mjølrakk er det lokale navnet for fjellrev). Tidligere gikk den merkede ruten fra Rondvassbu til Bjørnhollia gjennom Musvorddalen, denne stien er nå ikke merket lenger, da dette er en ferdselvei for reinen.

Vi svingte av på nordsiden av Vulufjellet, og gikk inn Hornflågadalen etter lunsj ved det lille vannet på 473 549. Det var en utrolig flott dal med ikke så alt for mye stein heller når man gikk litt opp i siden. En stor U-dal med utsikt innover mot Rondemassivet nordover og nedover mot Vuludalen østover. Vi fulgte Hornflågåbekken og gikk på Orientering på veiennordsiden av Veslhøa, der kom vi inn på en umerket sti som vi fulgte en liten kilometer. Deretter gikk vi nedover mot Fremre Vulutjønna og gikk forbi denne på sørsiden, før vi svingte nedovere Vuludalen. Elva Vulua var ikke så lett å krysse, og vi fulgte elva flere hundre meter nedover før vi fant et sted der vi kunne vade over (vadet til låret). Været var fint og relativt varmt i lufta, så det var ingen problem. Da vi kom opp på den umerkede stien igjen så vi en stor reinflokk på flere hundre dyr noen hundre meter lenger fremme. Et flott syn, selv om det var langt borte fra. De fortsatte oppover mot Geitsida, mens vi fortsatte på stien nedover Vuludalen. Vi slo leir på sørsiden av elva, rett ved østkjølen Grunneigarlag (ca 573 529). Denne natta «kom vi ikke frem», og måtte overnatte i nødbivuakk. Vi fant en stor slette, med mulighet for både bål og å sette opp presenning, og det ble en fin kveld, ikke alt for kald heller, selv om dunjakka var god å ha. Da vi lette etter leirsted, fant vi også et fantastisk sted med svaberg ned til elva, en kulp og en fantastisk utsikt nordover, men litt for vindfullt og vanskelig å sette opp pressenning, på ca 568 533. Ca 24 km.

Torsdag 18. juni

I to-tretida om natta begynte det å regne – jevnt og trutt til ettermiddagen dagen etter. Vi var noen som lå ute i fjellduk, og jeg fikk prøvd jervenduken min i regn – det ble en litt våt fornøyelse for noen, og et par stykker flytta inn under presenningen, men det ble ikke gjennomvått i alle fall. De under presenninga hadde hatt det fint og tørt.

Vi brukte ikke så veldig lang tid på å pakke sammen, ta på oss regntøy, spise frokost og komme igang. Det var ganske grått og lavt skydekke, men god nok sikt til å kunne orientere oss i terrenget. Vi fulgte umerka sti øst- og oppover til Valdressletta. Etter halvannen kilometer (584 529) fant vi en annen hytte til Østkjølen Grunneigarlag. Denne stod åpen, i motsetning til den i nærheten av der vi overnattet, og som er merket som ubetjent hytte på kartet.

Lunsj ved HamnsetraVi gikk gjennom bjørkeskog og nedover Bjørndalen, nord for Motjørna og opp til Hamnsætra. Det regnet fortsatt, så vi hang opp presenningen i et uthus og hadde ly for regnet under den. Det var et veldig koselig setertun, Hamnsætra. Vi fortsatte nordover til vi etter noen hundre meter kom til merket sti, og gikk nordvestover inn Voldalen. Ved Fagerli hadde vi en ny lunsj- og ly-av-presenning-pause, før vi fortsatte oppover på nordsiden av fjellet Geitsida (1530 moh). Det var en utrolig flott utsikt og terreng, med store flater i fjellsida, og mykt og godt underlag å gå på. Dette var eneste gangen vi krysset noen snøflekker, på vei ned til Musvolsætra, før vi gikk langs Musvoltjønna opp til Bjørnhollia (914 moh, DNT Oslo og omegn). Ca 22 km. Bjørnhollia ligger akkurat utenfor Rondanen nasjonalpark.

Bjørnhollia hadde egentlig ikke åpnet for sesongen, men åpnet for oss denne dagen. En utrolig flott beliggende hytte, og et veldig hyggelig vertskap. Maten var utsøkt, og tre rettersen smakte deilig etter et par mils marsj i regn.

Fredag 19. juni

En fantastisk god frokost med mye pålegg, lokale produkter, hjemmelaget brød og rundstykker ble fortært før det var en siste evalueringssamtale med kursleder. Parallellt med dette pakket vi sammen, og kvart på elleve var vi av gårde på vei ned merket sti til Straumbu (ca 6 km). Vi gikk først opp siden til Musvolkampen, før det var nedover fjellet og gjennom skogen. En veldig fin sti, der vi gikk ut og inn av nasjonalparken, og gjennom naturreservat når vi nærmet oss Atna og Straumbu. Tempoet var rimelig høyt, for vi måtte være nede til kl 1200, da taxien kom. Vi kom noen minutter over, men han stod der likevel, og det var herlig å sitte i bilen ned Atndalen når det igjen begynte å regne utenfor vinduet. Ned fra Bjørnhollia hadde vi hatt mye fint vær, og det var for det meste fint og opphold, men en liten byge idet vi satt i bilen. Det tok en times tid ned til Ringebu, der det var sommervarme, noe som fulgte oss hele veien tilbake til Oslo.

Rondane nasjonalpark var Norges første nasjonalpark, åpnet i 1962. Den ble utvidet i 2003.