Norefjell

Ragnhild, Henning og Erling rett før leir lørdag, foto Marie B ADato: 28.-30. august 2009

Sted: Norefjell, rundtur fra Tempelseter

Privat/organisert: privat, søskentur

Hvem var med: Erling, Ragnhild, Henning og jeg

Overnatting: telt

Kart: Turkart 1:50 000, Norefjell Eggedal (2007)

Fredag 28. august

Vi starta fra Oslo etter jobb og skole og kjørte til Noresund og så over fjellet nesten til Eggedal (25 km fra Noresund) før vi kjørte oppover fjellet til Tempelseter (5-6 km). Store deler av veien over fjellet var på grus/ganske dårlig vei, og det var til sammen to bommer (40 og 50 kr). Bedre og raskere å kjøre om Drammen og ta av ved Åmot (før Vikersund) og kjøre på sør-vestsida av Norefjell, noe vi gjorde på tilbakeveien.

Det var bekmørkt og tykk, tykk tåke da vi kom til parkeringsplassen ved Tempelseter (224 815). Vi måtte ta ut GPS koordinater for å vite at vi var kommet riktig… Vi fulgte veien (bom ved P-plassen) mellom Nordnatten og Tempelnatten mot Istjenn (950 moh). Vi hadde problemer med å finne hvor vi skulle ta av fra veien og finne stien på vestsiden av Istjenn. Til slutt ga vi opp og fant et fint sted på en liten kolle der vi slo opp teltene. Vi visste veien tilbake til veien, så det skulle gå bra neste dag. Finnbiff ble laga inne i teltet, og vi fant soveposen først i to-tida.

Vi hadde visst slått opp teltene midt i et hyttefelt..., foto Marie B ALørdag 29. august

Vi fikk oss en god latter da vi våkna lørdag morgen – vi lå midt i et hyttefelt… Men siden det ikke hadde vært folk på de nærmeste hyttene hadde det for oss virket som et øde område. Nå var det hytter, vei, og folk på alle kanter… Men sola var kommet fram og vi hadde en herlig frokost før vi satte kursen nordvestover. Vi fulgte T-merka sti (ganske dårlig T-merket til tider) mot Toveseter. Det var et fint og småkupert terreng Foto Marie B A å gå i, men en god del bløtt og gjørmete pga mye regn i det siste. Dette medførte også at de fleste bekker vi skulle over var blitt til vanskelige elver å krysse, så det gikk endel tid med til det.

Vi hadde lunsj ved Svarttjenn, og det kom et par regndråper da vi skulle til å gå. Men vi hadde ikke mer enn fått på regntøyet før vi tok det av igjen. Vi fulgte stien videre og det ble bedre og bedre vær og kvelssol da vi etterhvert kom opp på snaufjellet. Vi tok østover mot Høgevarde da vi kom til krysset vest for Gråfjell. Vi gikk et par km videre og fant Foto Marie B Aen fin og lun teltplass (det hadde begynt å blåse en del) rett ved en bekk rett nord for Donkeliåsen (ca 208 868 og 1200 moh). Herlig å slappe av utenfor teltet i kveldssol før middagen ble laget utendørs. I dag var det spaghetti og kjøttsaus som stod på menyen.

Vi gikk en drøy mil i dag, og ca 250 høydemeter.

Søndag 30. august

Foto Marie B A Vi våknet til sol i dag også og hadde en herlig og lang frokost ute på «spiseplassen». Det skyet litt til etterhver og begynte å blåse litt da vi gikk. Vi begynte med et par hundre høydemeters stigning opp mot Ranten. Det var et helt annet terreng i dag enn dagen før – nå var vi over tregrensa og det var relativt goldt og steinete, men fint på sin måte det også. God sti og nesten ingen bekker/elver å krysse, så alt gikk mye lettere i dag. Vi spiste lunsj øst for Ranten, før vi kom ned til krysset de man enten går opp til Høgevarde eller ned til Tempelseter. Vi valgte ned til Tempelseter. Det var en skikkelig motorvei hele veien fra Tempelseter til Høgevarde – så vi var nok ikke de første som gikk denne veien…

En herlig slak nedstigning ned til Tempelseter. Vi traff flere folk som nok hadde en helg på hytta og skulle plukke blåbær. Vi fant endel, men ikke veldig mange. Vi fant også litt multer på teltplassen. Ellers traff vi noen folk på turen, men ikke veldig mange bortsett fra helt på slutten.

Henning, Ragnhild, Marie og Erling, foto Marie B AVi kom ned til Tempelseter i tretiden. Det hadde gått endel raskere i dag. Vi hadde brukt i underkant av 3 timer + lunsj på dagens mil. Ellers var vi godt fornøyde med ha gjennomført en super søsken(+Henning)telttur!

Et kjempefint og relativt lettgått område – men endel våte og gjørmete partier på denne tiden av året ved mye regn! Men lett å komme til fra Oslo, og fine rundturer å gå, eller frem og tilbake. Toveseter kan anbefales som hytteovernatting.